torsdag den 13. december 2012

”Jul på Facebook” skaber viral succes


 
”Jul på Facebook” skaber viral succes:
Godt 160.000 afspilninger på 10 dage. Det er fakta om folkekirken.dks nyeste video. ”Jul på facebook” - en kort video med juleevangeliet, som det ville udspille sig, hvis Jesus blev født i en facebooktid.

- Filmen er godt eksekveret. Det er en genkendelig historie fortalt med humor – og så bliver den overført til et univers, som alle kender, siger Nikolaj Sonne til folkekirken.dk  

Han er til daglig vært på gadgetprogrammet “So ein Ding” på DR2. Han har selv set filmen tre gange og ikke i tvivl  om hvorfor filmen er blevet taget så godt imod.

- Den er nem at dele og så er det godt, at den ikke er så skide højtidelig. Det giver folk noget at tale om og grine af.  

Og ser man på de mange kommentarer til filmen på Facebook og youtube, så er mange enige med Nikolaj Sonne. Filmen taler til dem på en overraskende, ny og sjov måde.  

Hvornår er det en viral succes?
Men selv om næsten 160.000 danskere har set filmen den seneste uge, er det ikke et antallet af visninger, som definerer et viralt hit.

Det er derimod den dialog, der er opstår i kølvandet på de mange visninger af filmen. Det mener administrerende direktør for Govirals nordiske kontorer Jakob Stigler.
 
Goviral er en global virksomhed og har siden 2005 specialiseret sig i engagere brugere på nettet og lavet mere end 30.000 videokampanger for blandt andet Carlsberg, Volvo og Nike.          

-  Video er stærkt medie til at skabe samtaler. Det vigtigste er, at skabe referencepunkter, som folk kan gribe fat i. Det handler ikke kun om at få et budskab ud – men i høj grad også om involvering igennem humor og referencepunkter, siger Jakob Stigler.  

- på den måde tilbyder man folk noget værdifuldt – en form for socialkapital, som gør, at de kan snakke om filmen for eksempel til en julefrokost.  

Ifølge Jakob Stigler er det en fordel, at filmen benytter sjove og genkendelige hverdagssituationer. Det sker i brugen af rejseplanen, hvor toget er skiftet ud med et æsel eller hvor vismanden Melchoir først skriver knus og så sletter det igen.

- Det viser at kirken har humor og selvforståelse og skaber god integration med det fokus der har været i det offentlige på homovielser eller DSBs mange forsinkelser. Det er gode referencepunkter, som folk kan gribe fat i.  

Sjældent med succes
Hver dag uploades der cirka 1 million film på youtube. Derfor er der også langt imellem de virale succeser, hvor filmen får sit eget liv, spredes med lynets hast og kommenteres ivrigt.  

– det er rigtigt svært at opnå en viral succes uden at bruge mange penge på en kampagne. Det er flot, at folkekirken.dk har formået at lave en film, som lægger op til en viral succes, hvor dialogen lever på nettet, i private hjem og i medierne, siger Jakob Stigler.  

--
Jul på Facebook er omtalt i flere danske medier fx Dr.dk, Tv2beep.dk, i Tv2news, på Kristeligt Dagblad mfl. Og blevet ivrigt kommenteret og delt på facebook og youtube.  


En viral film bliver populær via deling på sociale medier.
Du kan se eller gense filmen her: “Jul på Facebook”  

Af Anne Dorte Nørby 

Vil du bygge en hjemmeside

Skal du bruge en professionel email-adresse? Billigt webhotel perfekt til at starte en blog eller en hjemmeside på Surftown.

Seneste nyt fra Lokalavisen Aarhus

Avisen.dk - Nyheder fra LO og LO-fagforbund

Avisen.dk

TV 2 - alle nyheder

Elektronik

Version2